FOXTROT

di 18
december

De bel gaat in het stijlvolle appartement van de Feldmans. Drie soldaten staan voor de deur en vertellen Dafna Feldman dat haar zoon, Jonathan, overleden is tijdens zijn dienstplicht als wachter bij een verlaten grenspost. Dafna valt flauw en haar man Michael staat in shock voor zich uit te staren. Als de soldaten heel vakkundig en goed bedoeld uitleggen dat alles voor de begrafenis tot in de puntjes geregeld is, krijgt Michael een woedeaanval die leidt tot een ongelooflijke en bizarre wending in het verhaal. Nachtmerrieachtige parabel over schuld, boete en toeval

Credits

REGIE: SAMUEL MAOZ; GENRE: OORLOGSDRAMA; MET: LIOR ASHKENAZI , SARAH ADLER, YONATON SHIRAY; 2017; ISRAËL, FRANKRIJK, DUITSLAND; 1U53; HEBREEUWS GESPR. NED.ONDERTIT.

In Venetië ging Samuel Maoz aan de haal met de Silver Lion en daarbovenop ook nog een Eervolle Vermelding in de categorie Beste Regisseur. Ze kregen er ook de Arca Cinema Giovani Award voor Beste Film. Op de Awards of the Israeli Film Academy wonnen ze de Eerste Prijs voor Beste Film, Beste Regisseur, Beste Acteur, Beste Cinematografie, Beste Montage, Beste Muziek en Beste Geluidsmontage. Samuel Maoz won de Eerste Prijs in de categorie voor Beste Regisseur op het Luxembourg City Film Festival en in Palm Springs won hij in de categorie Directors to Watch. In Zagreb won de film de Publieksprijs.

Pers

“Wanneer een film tot doodsbedreigingen leidt, dan weet je dat er een gevoelige snaar is geraakt. De Israëlische regisseur Samuel Maoz werd in eigen land uitgespuwd vanwege Foxtrot, waarin hij de absurditeit van het Israëlisch-Palestijnse conflict blootlegt. ‘We kunnen alleen maar vooruitgang boeken als we kritisch zijn voor onszelf’.” (DE MORGEN)

 

“De wereld van Foxtrot is misschien hopeloos, maar niet helemaal humorloos. Maoz weet dat hij zijn kijkers ook af en toe moet laten ontsnappen. Daarvoor gebruikt hij – precies zoals in zijn vorige film Lebanon – een geestig, erotisch verhaal dat soldaten aan elkaar vertellen. En weer is het effect daarvan weldadig, als een welkome onderbreking van de claustrofobische spanning. Essentieel is ook dat hij niet alleen oog heeft voor de pijn van de Israëliërs. Bij de scènes die zich afspelen bij een militair roadblock, blijkt hij ook vlijmscherp te zien hoe vernederend die situatie is voor de Palestijnse passanten.” (NRC)

Accepteer je onze cookies?

Om jouw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat je dat goed vindt, wanneer je de site bekijkt.

Meer informatie Ja, ik aanvaard de cookies.