LOBI KUNA (avant-hier / après-demain)

MUSEUMS AND THE POSTCOLONIAL CONDITION
wo 6
februari

Op zaterdag 8 december gaat het AfricaMuseum in Tervuren (voordien het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika) terug open nadat in 2013 de renovatie werd aangevat.
De grote vraag is: in hoeverre is het AfricaMuseum écht gedekoloniseerd?


De film Lobi Kuna (wat in het Lingala zowel overmorgen als eergisteren betekent) is het verhaal van de toe-eigening van het verleden om een toekomst te kunnen projecteren, en dit terwijl het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren tijdens de renovaties een metamorfose ondergaat.


Synopsis van de film Lobi Kuna:
Fotograaf Mekhar Kiyoso is in het Afrika-museum voor een doordeweekse shoot. Zijn blik wordt al gauw ontregeld als hij doorheen zijn lens het macabere museum bekijkt als mausoleum van zijn cultureel erfgoed. Wanneer hij hierdoor gaandeweg bezeten wordt, duiden zijn herinnering hem hoe hij van zijn erfenis afgesneden werd.


Regisseur Matthias De Groof:
is postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen, waar hij postkoloniale filmtheorie en Belgische film bestudeert. Voor zijn interdisciplinair en innovatief doctoraatsonderzoek van de Afrikaanse film gebruikte hij het werk van de Kameroense filmmaker Jean-Pierre Bekolo als uitgangspunt. Hij doet niet alleen academisch onderzoek maar maakt zelf ook films.

Credits

Regisseur : Matthias De Groof
Script : Mehkar Azari Kiyoso et Matthias De Groof
Beeld : Hadewych Cocquyt (BSC), Sam Vanmaekelbergh, Carlo Lechea, Kiripi Katembo Siku et Matthias De Groof
Geluid : Pol Van Laer
Montage : Sébastien Demeffe / Kwinten Gernay
Met: Mohamed Boujarra, Francis Mampuya, Bart Maris, Jean Katambayi Mukendi, Mekhar Azari Kiyoso, Kjell Bracke
Productie : Cobra Films (Daniel De Valck & Anne Deligne)

Accepteer je onze cookies?

Om jouw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat je dat goed vindt, wanneer je de site bekijkt.

Meer informatie Ja, ik aanvaard de cookies.