LAS HEREDERAS

28 mei
14:00 - 15:38

Asunción, Paraguay. Chela en Chiquita, beiden afkomstig uit welgestelde families, zijn al meer dan 30 jaar een stel. In de loop der jaren hebben ze een vaste rolverdeling ontwikkeld. Extraverte Chiquita is verantwoordelijk voor het runnen van hun leven. Chela daarentegen geeft er de voorkeur aan de dag door te brengen aan haar schildersezel. Hun financiële situatie dwingt hen sommige van hun geërfde, geliefde meubels te verkopen.

 

Wanneer Chiquita vanwege fraude naar de gevangenis wordt gestuurd, blijft Chela plotseling alleen achter. Ze gebruikt haar oude Daimler om een taxiservice te bieden aan de rijke, oudere dames in de buurt. In haar nieuwe rol als chauffeur ontmoet ze een van hun dochters, de jonge en levenslustige Angy. De ontmoeting lokt de nogal passieve Chela uit haar schulp en helpt haar verlangens te herontdekken.

Credits

REGIE: MARCELO MARTINESSI; GENRE: DRAMA; MET: ANA BRUN, MARGARITA IRUN; ANA IVANOVA; 2018; PARAGUAY, DUITSLAND; 1U38; SPAANS GESPR. NED. ONDERTIT.

De Zilveren Beer voor de beste actrice ging dit jaar in Berlijn naar Ana Brun in Las herederas (De erfgenamen), een productie uit een nog nauwelijks bekend filmland: Paraguay. En het bleef niet bij de acteerprijs: Las herederas kreeg ook de Alfred Bauer-prijs voor nieuwe perspectieven en de FIPRESCI-prijs van de internationale kritiek.

Pers

"De mooiste dingen worden gefluisterd. Neem nu het Paraguayaanse pareltje Las herederas, een subtiel portret van een elite in verval en een lesbische liefde op leeftijd." (DE STANDAARD)

 

"Naarmate het huis steeds meer ontdaan wordt van de inboedel, worden de thematiek en impact ervan steeds rijker. Dit is een prachtig geacteerd drama gecentreerd om de betoverend imponerende debutante Ana Brun." (FILMTOTAAL)

 

"De – bijna volledig – vrouwelijke cast van Las herederas bestaat voor een groot deel uit niet-professionele actrices, die met hun naturelle spel weten te overtuigen. De sociaal-maatschappelijke en ook politieke laag zal niet voor elke kijker meteen duidelijk zijn, maar dat hoeft ook niet. Het oprechte verhaal over heden en verleden, over herwonnen trots en onderdrukte verlangens, overtuigt ook op emotioneel vlak." (CINEMAGAZINE)

 

"Juist door van het lesbische karakter van hun verhouding geen dramatisch gegeven te maken doet filmmaker Marcelo Martinessi recht aan zijn personages." (DE FILMKRANT)

Accepteer je onze cookies?
Om jouw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat je dat goed vindt, wanneer je de site bekijkt.
Meer informatie