PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU

Het is 1770, op een afgelegen eiland in Bretagne. Een Franse gravin heeft een rijke Milanees op het oog voor haar jongste dochter Héloïse. Héloïse heeft net het klooster verlaten en moet zich schikken naar het gearrangeerd huwelijk. Aangezien Héloïse niet wil trouwen, weigert ze te poseren voor het portret dat haar toekomstige man moet overtuigen. Daarom wordt portretschilder Marianne ingeschakeld die haar in het geheim moet schilderen.

Marianne wordt aan Héloïse voorgesteld als gezelschapsdame en de twee jonge vrouwen brengen hun dagen samen door. Overdag observeert Marianne haar, ’s avonds schildert ze in het geheim. Er groeit een bijzondere band tussen de twee vrouwen als ze genieten van Héloïse’s laatste momenten van vrijheid, terwijl Marianne ijverig werkt aan een portret dat een einde zal maken aan dit kortstondige geluk.

Portrait de la jeune fille en feu werd genomineerd voor de Gouden Palm op de recentste editie van het filmfestival van Cannes en won er de prijs voor beste scenario en de Queer Palm.

Credits

REGIE: CÉLINE SCIAMMA ; GENRE: DRAMA, HISTORISCH, ROMANTISCH; MET: NOÉMIE MERLANT, ADÈLE HAENEL, LUÀNA BAJRAMI; 2019; FRANKRIJK; 1U59; FRANS GESPR. NL ONDERTIT.

Prijzen

Portrait de la jeune fille en feu won in totaal 10 prijzen en werd 13 keer genomineerd. Op de recentste editie van het filmfestival van Cannes werd hij genomineerd voor de Gouden Palm en won hij de prijs voor Beste Scenario en de Queer Palm. Op het Chicago Filmfestival wonnen ze de Gold Hugo voor Beste Speelfilm en regisseur Céline Sciamma won de Silver Q-Hugo.

Pers

“Kostuumfilms saai? Portrait de la jeune fille en feu zal uw hart uit uw korset doen bonken van allesverterende passie. Een van de mooist opgebouwde slowburners aller tijden, en misschien wel onze film van het jaar.” (DE MORGEN)

“Wij zagen de film op het festival van Oostende. Achteraf wandelden we het strand op, en terwijl we half hoopten om Marianne en Héloïse aan de einder te zien opdoemen, konden we alleen maar bedenken dat wij dit jaar nog geen enkele andere film hebben gezien die zó’n diepe indruk op ons heeft gemaakt.” (HUMO)