St. Vincent Daddy's Home World Tour

In een lyrische 4-sterrenreview omschreef het toonaangevende Rolling Stone Annie Clark, aka St. Vincent, recent als de gereïncarneerde queen of retropop, gedoopt in de New Yorkse underground. Dat dat niet overdreven is, bewijst ze met haar nieuwe album Daddy’s Home. Een ultieme plaat, haar zesde langspeler al, waarmee St. Vincent zich definitief en met een kosmische snelheid naar het popsterrendom katapulteert.

Het is simpelweg onmogelijk geworden om naast St. Vincent te kijken. De wereld leerde haar voor het eerst kennen in 2007 met het ingetogen, bloedmooie Marry Me. Sindsdien stormt de eigenzinnige Amerikaanse singer-songwriter als een wervelwind door de indiepopscene. Toen in 2017 haar meesterwerk MASSEDUCTION uitkwam, was het hek helemaal van de dam. Met de titeltrack won St. Vincent de Grammy voor beste rocksong, New York had er in één klap een wereldster bij.

Nochtans liep het pad van Annie Clark niet over rozen. In 2010 belandde haar vader achter de tralies. Toen hij negen jaar later vrijkwam, schreef ze de emoties die daarmee gepaard gingen van zich af in een aantal nieuwe songs. Het resultaat is het kersverse Daddy’s Home, een album gedrenkt in sepia waarmee St. Vincent terugblikt op haar kindertijd. In die periode leerde ze dankzij haar vader de muziek uit downtown New York uit de jaren zeventig kennen. In vergelijking met haar vorige albums klinkt Daddy’s Home meer retro, maar ook grimmiger. De nummers wringen en klinken soms rauw, mede onder invloed van schurende elektronica. Ook dat is het verhaal van St. Vincent, die met haar nieuwe album een periode in haar leven afsluit en de deur naar een nieuwe toekomst wagenwijd open zet. Komt dat zien!