Piekverkoop

Wat is een piekverkoop?

Bij een piekverkoop is de vraag voor kaartjes voor een bepaald concert of evenement veel groter dan het aanbod. Hierdoor proberen veel klanten tegelijk een kaartje te bestellen. Dat resulteert in hoge pieken op onze website.

 

Hoe gaan we hier mee om?

We willen graag dat alles zo eerlijk mogelijk verloopt en dat iedereen gelijk aan de meet kan starten. We communiceren daarom ook altijd een moment dat de verkoop van start gaat. Het is vanaf dat moment dat je een kaartje kan kopen.

De meeste kaartjes worden online verkocht. Iedere website en ticketsysteem heeft een maximale capaciteit (aantal klanten dat tegelijk een kaartje kan kopen). Het is heel belangrijk dat onze systemen blijven werken zodat iedereen die een kaartje wil en kan kopen dat ook kan doen.

Om te voorkomen dat de belasting te groot wordt, wordt er in het geval van een piekverkoop een wachtrij gecreëerd. Dat wil zeggen dat iedereen in volgorde van aanmelden een plaats krijgt in de wachtrij en in die volgorde, zolang er nog kaarten over zijn, een kaartje kan kopen. Er worden dus druppelsgewijs klanten toegelaten tot onze online verkooppagina’s. Dit gaat vrij snel. We kunnen 60 orders per minuut verwerken.

 

Wat als de wachtrij al opstaat vóór het aangekondigde startuur?

Om de belasting op onze website op te vangen kan het zijn dat de wachtrij op voorhand (dus voor het aangekondigde startuur van de ticketverkoop) al wordt aangezet. Je krijgt dan een voorlopige plaats in de wachtrij, op het aangekondigde startuur worden de plaatsen geloot en krijgt iedereen een nieuwe plaats in de wachtrij.

Stel: een verkoop start om 10u. Je surft naar De Roma om 09u50 om al eens te kijken en je merkt dat je al in een wachtrij terechtkomt. Blijf in die wachtrij zitten. Om exact 10u wordt iedereen die in die wachtrij zit door elkaar geschud (via een loting). Vanaf de start verkoop (10u) heeft iedereen een nieuwe vaste plaats in die wachtrij. Vanaf dan zal iedere nieuwe klant die er (na 10 uur) bijkomt een plaatsje achteraan in de wachtrij krijgen.

Het komt vaak voor dat geïnteresseerden op verschillende manieren of in verschillende sessies proberen een kaartje te kopen. Dat maakt dat de wachtrij altijd groter is dan het aantal klanten dat effectief een kaartje wil kopen. Het nummer in de wachtrij is dus in de meeste gevallen een pessimistische weergave van de plaats die je werkelijk hebt.

 

Wat is het verschil tussen een wachtlijst en een wachtrij?

Als een concert uitverkocht is en je hebt geen kaartje kunnen bemachtigen dan kan je je in de meeste gevallen op de wachtlijst zetten.

Dit is geen wachtrij maar een lijst waarop je je e-mailadres kan achterlaten. Wij brengen iedereen die dit zich hiervoor inschrijft op hetzelfde moment op de hoogte als er terug kaartjes vrijkomen. Hier geldt dus geen “eerst is eerst” principe.

Accepteer je onze cookies?
Om jouw bezoek aan deze website persoonlijk en snel te maken, gebruiken wij diverse cookies. Wij gaan ervan uit dat je dat goed vindt, wanneer je de site bekijkt.
Meer informatie