Ticketinfo

 

Je kan je tickets online 24/24u bestellen via de agenda op onze website. Je kan daarnaast ook terecht aan de ticketbalie, gelegen vlakbij onze zaal. Ook telefonisch kan je ons hier vlot bereiken om kaartjes te kopen. Maar er zijn nog andere manieren. Je leest er hieronder alles over.

Hoe bestel ik mijn kaarten online?

Om online tickets te bestellen heb je geen account nodig. Je vult gewoon je e-mailadres in nadat je je tickets gekozen hebt en je betalingwijze en leveringmethode geselecteerd hebt.

Indien je nog niet in onze ticketingdatabase zit met het gekozen e-mailadres, krijg je vervolgens een scherm waar je je verdere adresgegevens kan invullen. Indien je wel al in ons systeem zit, word je onmiddellijk doorgestuurd naar de betaalsite voor het invoeren van je kaartgegevens. Eens de betaling uitgevoerd is ontvang je een bevestigingsmail met een downloadlink van je tickets.

Regelmatig hebben we grote pieken in de ticketverkoop. Bij een piekverkoop is de vraag voor kaartjes voor een bepaald concert of evenement veel groter dan het aanbod. Hierdoor proberen veel klanten tegelijk een kaartje te bestellen. Lees verder op deze pagina hoe wij te werk gaan bij een piekverkoop.

Je kan online ook een waardebon van De Roma kopen én deze waardebon gebruiken als betaalmiddel bij je online bestelling van tickets. Via deze link kan je de waardebon aankopen (je bepaalt zelf het bedrag). Als je tickets bestelt, kan je in stap 3 (betaling) van het aankoopproces de code van de waardebon ingeven. Meer details hierover lees je op deze pagina.

Wat is een piekverkoop en hoe gaan we daarmee om?

Bij een piekverkoop is de vraag voor kaartjes voor een bepaald concert of evenement veel groter dan het aanbod. Hierdoor proberen veel klanten tegelijk een kaartje te bestellen. Dat resulteert in hoge pieken op onze website.

We willen graag dat alles zo eerlijk mogelijk verloopt en dat iedereen gelijk aan de meet kan starten. We communiceren daarom ook altijd een moment dat de verkoop van start gaat. Het is vanaf dat moment dat je een kaartje kan kopen.

De meeste kaartjes worden online verkocht. Iedere website en ticketsysteem heeft een maximale capaciteit (aantal klanten dat tegelijk een kaartje kan kopen). Het is heel belangrijk dat onze systemen blijven werken zodat iedereen die een kaartje wil en kan kopen dat ook kan doen.

Om te voorkomen dat de belasting te groot wordt, wordt er in het geval van een piekverkoop een wachtrij gecreëerd. Dat wil zeggen dat iedereen in volgorde van aanmelden een plaats krijgt in de wachtrij en in die volgorde, zolang er nog kaarten over zijn, een kaartje kan kopen. Er worden dus druppelsgewijs klanten toegelaten tot onze online verkooppagina’s. Dit gaat vrij snel. We kunnen 60 orders per minuut verwerken.

Wat als de wachtrij al opstaat vóór het aangekondigde startuur?

Om de belasting op onze website op te vangen kan het zijn dat de wachtrij op voorhand (dus voor het aangekondigde startuur van de ticketverkoop) al wordt aangezet. Je krijgt dan een voorlopige plaats in de wachtrij, op het aangekondigde startuur worden de plaatsen geloot en krijgt iedereen een nieuwe plaats in de wachtrij.

Stel: een verkoop start om 10u. Je surft naar De Roma om 09u50 om al eens te kijken en je merkt dat je al in een wachtrij terechtkomt. Blijf in die wachtrij zitten. Om exact 10u wordt iedereen die in die wachtrij zit door elkaar geschud (via een loting). Vanaf de start verkoop (10u) heeft iedereen een nieuwe vaste plaats in die wachtrij. Vanaf dan zal iedere nieuwe klant die er (na 10 uur) bijkomt een plaatsje achteraan in de wachtrij krijgen.

Het komt vaak voor dat geïnteresseerden op verschillende manieren of in verschillende sessies proberen een kaartje te kopen. Dat maakt dat de wachtrij altijd groter is dan het aantal klanten dat effectief een kaartje wil kopen. Het nummer in de wachtrij is dus in de meeste gevallen een pessimistische weergave van de plaats die je werkelijk hebt.

Wat is het verschil tussen een wachtlijst en een wachtrij?

Als een concert uitverkocht is en je hebt geen kaartje kunnen bemachtigen dan kan je je in de meeste gevallen op de wachtlijst zetten.

Dit is geen wachtrij maar een lijst waarop je je e-mailadres kan achterlaten. Wij brengen iedereen die dit zich hiervoor inschrijft op hetzelfde moment op de hoogte als er terug kaartjes vrijkomen. Hier geldt dus geen “eerst is eerst” principe.

Aan de inkomkassa

Bij niet-uitverkochte voorstellingen kan je nog kaarten kopen aan de inkomkassa van De Roma.
Als je niet op voorhand gereserveerd hebt betaal je wel € 2 extra op de voorverkoopprijs (zie onderaan deze pagina voor meer info hierover). 
De kassa opent telkens 45 minuten voor aanvang van het concert of de voorstelling. Om het jou gemakkelijk te maken kan je naast cash ook met Bancontact en VISA of Mastercard betalen.

Tickets omruilen of doorverkopen

Kaartjes worden nooit terugbetaald of omgeruild tenzij de voorstelling wordt afgelast.
Koop altijd je kaarten via de website van De Roma of op een officieel verkooppunt.

Doorverkoopsites zijn zelden betrouwbaar en bieden heel vaak tickets aan aan veel te hoge prijzen. Wees op je hoede voor websites als Viagogo of Bemster. Dit zijn momenteel de meest actieve malafide doorverkoopwebsites. Maar er zijn er nog heel veel andere. Hier vind je een (niet volledige) lijst van twijfelachtige websites.

Indien je toch een ticket hebt gekocht via een niet officieel verkoopkanaal, dan kunnen wij je niet helpen indien het om een vals ticket gaat en krijg je geen toegang tot onze zaal. Als je slachtoffer bent, kan je klacht indien bij FOD Economie. Vul rechtstreeks via het meldpunt je klacht in.

De Roma wil zich graag inzetten om de onvermijdelijke tweedhandsmarkt zo veilig mogelijk te maken en heeft daarom de handen in elkaar geslagen met Ticketswap. Ticketswap heeft zich in het verleden al bewezen als een van de beste websites om een ticket tweedehands aan te bieden of aan te kopen. De Roma heeft hierom een samenwerking aangegaan met Ticketswap en Ticketmatic om alle tickets voor concerten in De Roma die op ticketswap worden aangeboden te verzekeren van hun geldigheid. Als je een ticket via Ticketswap koopt wordt dit eerst geverifieerd in Ticketmatic, het systeem van De Roma. De nieuwe eigenaar (koper) krijgt vervolgens een nieuw ticket met een nieuwe unieke barcode. Ook de prijs van het ticket wordt nagekeken. In België is het verboden om een ticket door te verkopen aan een prijs die hoger is dan die die op het originele ticket staat. Ook dit is vervat in de overeenkomst met Ticketswap waardoor er geen tickets kunnen doorverkocht worden met een prijs die hoger ligt dan de originele ticketprijs. Er worden wel kosten aangerekend door Ticketswap om het ticket te verkopen en kopen. Deze kosten worden bewust zo laag mogelijk gehouden. De Roma vraagt niets om je ticket binnen hun systeem om te ruilen. Het doorverkochte ticket wordt dan uiteindelijk vanuit het ticketsysteem van De Roma (Ticketmatic) naar de nieuwe eigenaar verzonden waardoor die zeker is van de geldigheid. Hoe je tickets koopt of verkoop op Ticketswap lees je hier.