Ensemble Sonico: "Rovira’s muziek is zo anders dan klassieke tango"

Het Brusselse SONICO heeft één missie: de avant-garde muziek van tangocomponist Eduardo Rovira vanonder het stof halen, herstellen en promoten. Uniek, want zij zijn de enige ter wereld die zich daaraan wagen. Op 25 januari staat dit ensemble met zijn vierde album Five, six, seven, eight … the edge of tango in De Roma, mét lichtshow en dansprojecties.

door: Sandra Gasten

SONICO
Five, six, seven, eight... the edge of tango vol.2
DO 25 JANUARI - 20:00
vvk € 22/20 - ZITTEND - tickets

“Ons verhaal is begonnen toen ik als klassiek muzikant in contact kwam met de ‘vergeten’ muziek van Eduardo Rovira, een Argentijnse tangocomponist die sinds eind jaren 60 in de vergetelheid is geraakt. Hij wordt vaak onterecht als die ‘andere Astor Piazzolla’ omschreven, maar hij is veel meer dan dat. Hij drukte zijn eigen stempel op de moderne of avant-garde tango uit die tijd”, vertelt muzikant Ariel Eberstein.

In 2015 startte het ensemble SONICO als trio, intussen bestaat de groep uit tien muzikanten, alle met hun specialiteit en nationaliteit. “Onze bandoneonist Lysandra Donso heeft bijvoorbeeld Chileense roots en onze violist Stephen Meyer komt uit de Verenigde Staten. Ikzelf woonde tot mijn 24ste in Buenos Aires, Argentinië.”

Componisten Rovira en Piazzolla komen uit de gouden eeuw van de tango in Argentinië. “Het is de periode van politieke veranderingen in het land, de opkomst van de rock-‘n-roll … De tango is op een haartje na uitgestorven. Daarom keert Eduardo Rovira, net als zijn tijdgenoot, de traditionele tango radicaal de rug toe. Hij ontwikkelt zijn eigen, originele stijl: hij componeert muziek voor een optreden in een concertzaal. In zijn arrangementen komen de volkse elementen van de tango samen met klassieke muziek. Hij durft zelfs gitaren te gebruiken.” Fans van Astor Piazzolla zullen zijn muziek zeker kunnen smaken, meent Ariel Eberstein. “Piazzolla’s muziek wordt te vaak beperkt tot vijf of zes arrangementen, de fans zullen in Rovira’s muziek iets nieuws ontdekken.”

Noot per noot in partituren

SONICO brengt voor de eerste keer de balletmuziek van Eduardo Rovira op het podium. Basis van hun vierde album is Rovira’s Tango Buenos Aires, een complex werk. “Zowel voor de luisteraars als voor ons - de muzikanten - is het een uitdaging omdat de muziek zo radicaal anders is dan klassieke tango.”

Voor dit album moest het ensemble zich aan een intensieve taak zetten: de elf stukken, die ze enkel in slechte versie op YouTube vonden, noot per noot in partituren gieten. “Rovira’s repertoire is grotendeels verloren gegaan en wordt al sinds de jaren 60 niet meer in zijn oorspronkelijke vorm uitgevoerd. We brengen daarom geen eigen versie, maar spelen zijn muziek zoals hij die oorspronkelijk had bedoeld. Het gaat om een stukje Argentijns muzikaal erfgoed.”

Bijzonder lichtshow

Dat het concert in De Roma plaatsvindt, is een extra troef. “Het is de eerste keer dat we hier optreden, maar ik ken deze prachtige zaal goed. Ze leent zich perfect voor onze voorstelling. We kijken ernaar uit.” Extra speciaal wordt de lichtshow die SONICO meebrengt. “Samen met Ballets C de la B ontwikkelde de groep enkele danscreaties die op een groot scherm worden geprojecteerd.”

Een anekdote uit Rovira’s leven komt als historische achtergrond tijdens de voorstelling aan bod. “Die vertelt het relaas van zijn enige tournee in Spanje en Portugal, in 1954, die zo’n ramp was dat alle muzikanten een voor een vertrokken. Rovira bleef alleen achter, had geen geld en ging noodgedwongen als een clown in een circus werken. Pas een jaar later kon hij, met geld dat zijn schoonvader won bij de Lotto, terug naar huis keren. Zijn vrouw wilde scheiden, hij vond geen werk … het was een crisismoment waarop hij toch niets meer te verliezen had en besloot om een vernieuwende vorm van tango te maken. Daar kunnen wij nu van genieten”, zegt de muzikant.