Joyland

Joyland, Pakistan. Het oudste pretpark in de hoofdstad van provincie Punjab. Een plek waar velen naartoe gaan om even hun zorgen te vergeten, inclusief Haider en zijn zwangere echtgenote Mumtaz. Terwijl hun zeer patriarchale familie reikhalzend uitkijkt naar de geboorte van - hopelijk - een jongen, begint vader in spé Haider stiekem te werken in een cabaretclub. Hij is er achtergronddanser van zangeres Biba, een trans vrouw. Maar wanneer deze werkrelatie omslaat in liefde barst de bom.

Regisseur Saim Sadiq zet zichzelf met dit ijzersterke debuut meteen op de kaart. In Cannes won de film, de eerste Pakistaanse film die ooit in de officiële selectie van Cannes vertoond werd, onder andere de Queer Palm. Het ontroerende verhaal, de meeslepende performances en betoverende cinematografie zorgden voor staande ovatie van maar liefst acht minuten. Sadiq weeft een complex web van vooroordelen, leugens en maatschappelijke druk met als doel échte verandering teweeg te brengen en conservatieve opvattingen uit te dagen.

REGIE: SAIM SADIQ; GENRE: FICTIEFILM; MET: RASTI FAROOQ, SARWAT GILANI, ALI JUNEJO; 2022; PAKISTAN; 2U06; URDU GESPR. NED. ONDERTIT.

PRIJZEN

Joyland won in Cannes de Queer Palm voor Beste LGBT+, queer of feministische film, alsook de Juryprijs in de categorie Un Certain Regard. Op de Film Independant spirit Awards gingen ze naar huis met de Prijs voor Beste Internationale film. In Valladolid werd de film bekroond met de Publieksprijs en op het Palm Springs International Film Festival won de regisseur de Prijs voor Aanstormend Talent. Op het London Film Festival mocht de regisseur de Sutherland Award – Honourable Mention in ontvangst nemen. In Athene werden ze bekroond met de Prijs voor Beste Scenario en in Bangkok gingen ze naar huis met de Juryprijs.

PERS

Joyland is de eerste Pakistaanse film die de shortlist voor de Oscar voor beste internationale film haalt. Hij biedt een ambitieuze blik op de wereld van transgender personen en het conservatieve patriarchaat… De zinnelijke kleurensymboliek en clair-obscur zijn een lust voor het oog. Daarenboven herstelt Sadiq op weergaloze wijze het gebruik van de zoomlens in ere.” (DE MORGEN)

"Kleurrijk en glinsterend verhaalt deze film over intimiteit, vriendschap en vooroordelen, over engdenken en vrijheid. Joyland is wervelend en aandoenlijk tegelijk." (DE STANDAARD)