System Crasher

Benni is een negenjarige wildebras die door een jeugdtrauma worstelt met paniekaanvallen en agressief gedrag. Haar alleenstaande moeder kan de zorg niet aan, waardoor de sociale diensten zich over het meisje ontfermen. Ze houdt het alleen in geen enkel pleeggezin lang vol, ondanks de vele inspanningen van de wanhopige maatschappelijk werkster mevrouw Bafané. Haar laatste hoop is Micha, een jonge anti-agressiecoach wiens taak het is om Benni naar school te begeleiden. Hun relatie wordt intenser en na een paar weken samen in het bos te hebben doorgebracht, beginnen de grenzen tussen werk en privé voor de jonge vader Micha al snel te vervagen.

REGIE: NORA FINGSCHEIDT; GENRE: FICTIEFILM; MET: HELENA ZENGEL, GABRIELA MARIA SCHMEIDE, ALBRECHT SCHUCH; 2019; DUITSLAND; 2U01; DUITS GESPR. NL ONDERTIT.

PRIJZEN

Op het Berlin International Film Festival won Nora Fingscheidt de Silver Berlin Bear voor System Crasher. De film werd ook bekroond met een European Film Award voor Beste Filmmuziek. Op de German Film Awards gingen ze naar huis met de Film Award in Gold voor Beste Regie, Beste Mannelijke Hoofdrol, Beste Vrouwelijke Hoofdrol, Beste Scenario, Beste Speelfilm, Beste Montage, Beste Geluid. Op het Palm Spring International Film Festival won Helena Zengel de Fipresci Prize voor Beste Actrice.

PERS

System crasher is een overweldigend lijfelijk en emotioneel portret van een negenjarig, in het roze gehuld meisje, dat telkens opnieuw als een flipperbal door de jeugdzorg stuitert, botst en hard neervalt.” (DE STANDAARD)

System Crasher is een knappe debuutfilm over een meisje met wie jeugdzorg zich geen raad weet. De 12-jarige Helena Zengel speelt een verbluffende hoofdrol.” (NRC)

“Toch is het vooral het werk van hoofdrolspeelster Zengel die naar het nekvel grijpt. Het jonge talent was amper elf toen ze dit personage vormgaf. In de pijnlijke diepte en onuitputtelijke energie van Benni toont ze zich een geboren actrice, die weet hoe ze kinderachtig moet spelen op een volwassen manier. Haar vertolking maakt dit goed gemaakte psychologische drama ook een bijzonder commentaar.” (DE MORGEN)