Menaya Festival Souad Massi

Authentieke en bezielde gitaarmuziek voor fans van Fairuz, Mashrou' Leila, Le Trio Joubran en Anouar Brahem.

Oumnyia, ‘mijn wens’, is de titel van het zesde album van de Algerijnse artieste Souad Massi. De gevierde zangeres en gitariste brengt een mix van chaâbi en raï, de populaire Midden-Oosterse popmuziek, en de traditionele liederen van de Kabyle-cultuur. Maar in de grote traditie van folkartiesten zoals Bob Dylan wil ze niet enkel nummers over de liefde en het leven brengen, met haar muziek wil ze ook resoneren aan de politieke en maatschappelijke evoluties in haar thuisland. “Iedereen die op straat kwam, van de jongeren tot de grootmoeders, was ongelooflijk moedig”, verwijst ze naar de protestbeweging die begin 2019 in Algerije leidde tot de afzetting van dictator Bouteflika. Door haar uitgesproken gevoeligheid voor sociale ongelijkheid, blijft Massi zich ook inzetten voor de verbetering van de vrouwenrechten overal ter wereld.

Hoezeer Souad Massi ook de stem van haar volk en haar generatie uitdraagt, haar muzikale nieuwsgierigheid bracht haar snel verder dan het streng-islamitische land waar ze in de jaren 70 en 80 opgroeide en waar het allesbehalve evident was om als jonge vrouw gitaar te spelen. Eerst trok ze naar Sevilla waar ze met Triana flamencomuziek speelde en met Atakor rockmuziek, in Parijs zong ze in 1999 mee met de brassband Carbaret Sauvage. Het is ook in de Franse hoofdstad dat ze haar eerste platencontract tekende en waar ze in 2006 met de Victoire de la Musique een belangrijke erkenning binnenhaalde. Vandaag woont en werkt Massi nog steeds in Frankrijk en zingt ze naast het Arabisch en het Berbers ook in het Frans.

Na haar passage in 2015, weten we bij De Roma dat Saoud Massi naast een uitzonderlijke artieste met een bijzonder krachtige stem ook live een geweldige indruk maakt. Massi bespeelt haar gitaar op een bijzondere manier: je hoort er de poëzie van Aït Menguelet in, maar evengoed de lichtheid van reggae en de melancholie van fado. Met haar band bespeelt ze een nog breder register: arabisch-andalousisch met de viool van Mokran Adlani, folk met de mandole van Mehdi Dalil, Noord-Afrikaanse ritmes met de derbouka van Rabah Kalfa en Latijns-Amerikaanse percussie met Adriano Tenorio.

Ci-dessous le texte en français.

Oumnyia, ‘mon veux’ est le titre du sixième album de la chanteuse argentine Souad Massi. Cette fameuse artiste et guitariste nous présente un mélange de chaâbi et de raï, deux genres de musique pop du Moyen-Orient, ainsi que des mélodies populaires de la culture Kabyle. Comme dans la grande tradition de la musique folk, tant que Bob Dylan, elle ne veut pas seulement produire des chansons qui parlent de l’amour et de la vie; elle veut que sa musique réagisse aux évolutions politiques et sociales de son pays natal. “Tout ceux qui se sont montrés dans la rue, les jeunes mais aussi les grand-mères, étaient tellement courageux.” Par ces mots elle fait allusion aux protestations, début 2019, en Algérie, qui ont exigé et obtenu l’abdication du dictateur Bouteflika. Ces mêmes protestations continuent à lutter contre la corruption et l’abus de pouvoir.

Bien que Souad Massi est toujours le porte-parole de son peuple et de sa génération , sa curiosité musicale l’amène loin des contraintes strictes de son pays islamiste de sa jeunesse, où il n’était pas évident du tout de se faire valoir comme jeune femme guitariste. D’abord elle est allée à Séville où elle jouait de la musique flamenco avec Triana et de la musique rock avec Atakor. A Paris elle donnait des concerts en 1999 avec les cuivres du Cabaret Sauvage. C’est à Paris qu’elle a signé son premier contract de disque et où elle a gagné en 2006 le prestigieux Victoire de la Musique. De nos jours elle vit et travaille toujours en France, où elle chante en arabe, en berbère et aussi en français.

Depuis son passage à De Roma en 2015, nous savons que cette grande artiste possède une voix ensorcelante et c’est cela qui la rend unique en son genre. Massi joue de la guitare de façon exceptionnelle: vous y entendez la poésie de Aït Menguelet, mais aussi la légèreté du reggae et la mélancolie du fado. Avec ses musiciens elle va à la rencontre des différents genres: arabe andalusien avec le violoniste Makran Adlani, folk avec la mandoline de Mahdi Dalil, nord africain avec la derbouka de Rabah Kalfa et la percussion latino-américaine de Adriano Tenorio.