Luka + nagesprek met regisseur Jessica Woodworth
  • Na de filmvertoning gaat regisseur Jessica Woodworth in gesprek met filmjournalist Ruben Aerts. Blijf zeker even hangen in onze foyer voor deze interessante nabespreking. Opgelet: dit nagesprek verloopt in het Engels, er wordt geen vertaling voorzien.
     
  • De soundtrack van de film werd gemaakt door de Italiaanse componist Teho Teardo. Deze muzikant staat op wo 6 december in De Roma, samen met Blixa Bargeld. Met een ticket voor dit concert kan je gratis naar deze filmvertoning komen kijken. Klik hier voor meer info.

Vastbesloten om tot het uiterste te gaan om zijn geboorteland te beschermen, begint de jonge Luka – een uitstekende scherpschutter – aan de lange tocht naar Fort Kairos, een buitenpost op de steppe waar de keizerin en haar raad zich voorbereiden op de naderende aanval.

 

Zijn hoop om als elite-sluipschutter te dienen blijkt ijdel wanneer hij wordt toegewezen aan de onderhoudsploeg en zich moet onderwerpen aan de strikte code van Kairos: gehoorzaamheid-uithoudingsvermogen-opoffering. Terwijl hij in rang opklimt, vindt Luka kracht en vreugde in zijn vriendschap met Konstantin, een raadselachtige radaringenieur, en Geronimo, een luchthartige soldaat.

 

Regisseur Jessica Woodworth liet zich inspireren door Dino Buzatti’s beroemde boek De Woestijn van de Tartaren uit 1940 en verwerkte het tot een visueel intrigerende en dreigende film over militarisme dat zichzelf in stand houdt, maar uiteindelijk ondermijnd wordt door een vrijgevochten nieuwe rekruut.  Een zwart-wit parel met kafkaiaanse ondertoon.

 

CREDITS: JESSICA WOODWORTH; GENRE: FICTIEFILM; MET: GERALDINE CHAPLIN, SAM LOUWYCK, JONAS SMULDERS; 2023; BELGIË, ITALIË, NEDERLAND, BULGARIJE, ARMENIË; 1U34; ENGELS GESPR. NL. FR. ONDERTIT.

 

PRIJZEN

Luka won op het Brussels International Film Festival de Virginie Surdej voor Beste Fotografie.

 

PERS

“Een volstrekt unieke beeldvertelling.” (DE FILMKRANT)

 

“De parabel over macht van Jessica Woodworth laat zich met weinig vergelijken. Een ufo in het huidige filmlandschap.” (DE MORGEN)

 

“Deze theatrale meditatie in zwart-wit vraagt om een aandachtige kijker. Wie zich laat meeslepen, wordt beloond met intimiteit en bedwelmende choreografieën.” (DE STANDAARD)